Reklamation

Reklamation

Om du upptäcker ett fel på en produkt du köpt från oss – eller har fått fel vara levererad – kontakta oss så snart som möjligt. Det gör du enklast via vår chatbot här. För att vi ska kunna hantera ditt ärende behöver du bifoga en bild eller en kort video som visar felet. Om du inte kan skicka med dokumentation direkt, kommer vi att be om den senare.

En reklamation ska enligt Konsumentköplagen göras inom skälig tid efter att du upptäckt felet – helst så snart som möjligt. Vi rekommenderar att du kontaktar oss inom fyra veckor.

Vad säger lagen?

Du har rätt att reklamera en vara i upp till tre år från att du tog emot den, om produkten visar sig vara felaktig enligt Konsumentköplagen. Fel som uppstår inom de första sex månaderna efter köp antas ha funnits redan vid leverans, om inte vi kan bevisa motsatsen. Reklamationsrätten gäller vid t.ex. tillverkningsfel eller om varan inte fungerar som den ska. Skador som orsakats av användning, montering, normalt slitage eller yttre åverkan omfattas inte. Om vi, efter att ha granskat ärendet, bedömer att reklamationen inte kan godkännas enligt Konsumentköplagen, kontaktar vi dig. Om du i det läget vill få varan returnerad till dig, står du själv för fraktkostnaden.

Vad händer efter reklamationen?

Om felet är godkänt enligt Konsumentköplagen:

- Vi försöker i första hand reparera eller åtgärda felet.
- Om det inte är möjligt, skickar vi en ersättningsprodukt.
- Om inget av ovan är aktuellt, får du pengarna tillbaka.

Om produkten behöver returneras, står vi för returfrakten och skickar en förbetald retursedel. Du ska aldrig skicka tillbaka en vara innan du varit i kontakt med vår kundtjänst.

Återbetalning

Om reklamationen leder till återbetalning sker den via det betalsätt du använde vid köpet.

Exempel på återbetalningstider:
- Direktbetalningar: 1–5 bankdagar efter att reklamationen hanterats
- Fakturabetalning: 1–5 bankdagar efter att Klarna justerat eller makulerat fakturan

Om du har betalat fakturan redan, sker återbetalningen till samma konto. Du kan i Klarna-appen eller på www.klarna.com/se markera produkten som returnerad – då pausas din faktura tills reklamationen är färdigbehandlad.

För frågor om din faktura eller betalning, kontakta Klarna direkt:
www.klarna.com/se/kundservice/

Av säkerhetsskäl ska kontoinformation aldrig skickas i din kommunikation med oss.

Varumärkesreklamationer

Copter: Använd Copters egen reklamtionssida för att utnyttja deras livstidsgaranti:
copter.com/sv/reklamation

Whitestone: Kontakta vår kundtjänst med en bild på skadan. Whitestone Dome Glass ersätts efter att du försökt installera det två gånger. Vid godkänd reklamation skickas ett nytt kit mot en frakt- och hanteringsavgift.

Frågor och svar:

Q: Jag vill reklamera en vara. Hur gör jag?
A: Kontakta oss via vår chatbot Patrik och bifoga en bild eller video som visar felet.

Q: Hur snabbt måste jag reklamera en produkt?
A: Enligt Konsumentköplagen ska du göra det inom skälig tid. Vi rekommenderar att du kontaktar oss senast fyra veckor efter att du upptäckte felet.

Q: Hur lång tid tar det att få en reklamation hanterad?
A: Vi svarar oftast inom några timmar under kontorstid, och alltid inom 24 timmar på vardagar. Om du behöver skicka in varan kan processen ta några extra dagar innan en ny vara skickas eller återbetalning genomförs.

Q: Har ni mottagit min reklamation?
A: Om du har skickat tillbaka varan och väntar på återbetalning får du ett bekräftelsemail från Klarna när returen har behandlats. Väntar du i stället på en ersättningsvara skickar vi en leveransbekräftelse när reklamationen är klar.

Q: Hur återbetalas jag vid en godkänd reklamation?
A: Återbetalningen sker via samma betalsätt som du använde vid köpet. Det brukar ta mellan 1 och 5 bankdagar efter att reklamationen har hanterats.

Q: Vad händer om produkten har en kosmetisk skada som jag själv orsakat?
A: Sådana skador omfattas inte av reklamationsrätten. Garantin gäller endast om det är ett tillverkningsfel eller om produkten inte fungerar som den ska.

Q: Produkten motsvarade inte mina förväntningar. Kan jag reklamera den?
A: Om produkten fungerar som den ska men inte känns rätt för dig gäller inte reklamation. Du kan däremot ångra köpet inom 30 dagar. Returinstruktioner hittar du här: phonelife.se/kundtjanst/retur-byte

Q: Kan jag reklamera produkter från alla varumärken hos er?
A: Vissa varumärken, till exempel Copter, hanterar reklamationer direkt via sin egen support. Om du är osäker är du alltid välkommen att kontakta oss.

Q: Det saknas en vara i mitt paket. Vad gör jag?
A: Kontakta oss så snart som möjligt och berätta vad som saknas. Vi ser till att du får rätt vara så snabbt vi bara kan.

Denna information är framtagen för att hjälpa dig förstå hur reklamationer, återbetalningar och varumärkeshantering går till. Vi gör vårt yttersta för att allt ska vara så tydligt och smidigt som möjligt!

Vi använder cookies för att du ska få en så bra upplevelse som möjligt.Läs mer