Reklamation

Har du råkat ut för en defekt vara eller en felleverans? Hör av dig till oss på support@phonelife.se snarast så hjälper vi dig.

Skicka med en bild eller kortare video på felet för snabbast möjliga hantering av ärendet. I annat fall kommer det att efterfrågas i efterhand.

PhoneLife följer Konsumentverkets riktlinjer vid reklamationer. Reklamationer till PhoneLife ska alltid göras inom skälig tid, meddela oss alltid inom fyra veckor efter att du upptäckt något fel på varan. Gärna omgående.
Reklamationsrätten och garantin på våra produkter gäller i 12 månader från produktens avlämnande. Detta gäller om produkterna är felaktigt tillverkade eller inte fungerar som de är avsedda.
Skador som uppstår vid användning eller montering, slitage, felaktigt applicerade skärmskydd eller liknande går ej att reklamera, då det inte faller inom ramen för produktionsfel.

PhoneLife har i första hand rätt att avhjälpa felet, i andra hand ersätta kunden med ny vara och i sista hand återbetala beloppet för varan. I vissa fall behöver den reklamerade varan returneras till oss, i dessa fall tillhandahåller vi självklart en förbetald retursedel. Vi ber därför dig att aldrig returnera en produkt du önskar att reklamera innan du varit i kontakt med oss. PhoneLife har ingen möjlighet att ersätta returkostnaden i efterhand om du själv väljer att skicka reklamationen till oss.

Återbetalning

Ifall att du ska få dina pengar återbetalda för en reklamation kommer beloppet att återbetalas på samma sätt som du valde att betala ditt köp.
Hur lång tid det tar innan pengarna är återbetalda kan variera beroende på betalsätt.

Om du har valt direktbetalning kan det dröja 1-5 bankdagar från att reklamationen hanterats tills dess att återbetalningen har genomförts.
Om du har valt fakturabetalning kan det dröja 1-5 bankdagar från att reklamationen hanterats tills att Klarna tar bort eller korrigerar din faktura. Är fakturan redan betalad kommer det att dröja 1-5 bankdagar från att reklamationen hanterats av oss innan du får tillbaka pengarna på kontot du valde att betala med.

Du kan i Klarna-appen eller på www.klarna.se markera produkten som returnerad, då pausar Klarna fakturan tills vi mottagit eller hanterat din reklamation - så slipper du betala den. Om du redan hunnit betala återbetalas pengarna av Klarna när vi hanterat reklamationen. Du får ett bekräftelsemail på krediteringen av Klarna när vi hanterat reklamationen.
Har du frågor om din betalning ska du alltid kontakta Klarna här: www.klarna.com/se/kundservice/

Av säkerhetsskäl, skicka aldrig med din kontodata i din retur eller i ditt ärende via mail till oss. Klarna har all betalningsinformation som behövs för att genomföra din återbetalning!

Varumärkesreklamationer

Produkter från Copter och Zagg InvisibleShield reklameras direkt till dem enligt deras livstidsgaranti. För att läsa reklamationsvillkor och reklamera en produkt från Copter gå till den här sidan: https://bit.ly/2PkVQSQ. För att läsa reklamationsvillkor och reklamera en produkt från Zagg gå till den här sidan: https://www.zagg.com/sv_eu/customer/account/login/.

Produkter från Whitestone reklameras till vår kundtjänst tillsammans med bild på skadan. Whitestone Dome Glass levereras med två flaskor lim, varpå vi endast skickar ut en ersättningsprodukt efter att två installationsförsök har gjorts. Kontakta kundtjänst för att få instruktioner för ominstallation av skärmskyddet. Vid godkänd reklamation av Whitestone Dome Glass skickas ett Replacement kit (innehåller alla tillbehör och skärmskyddet förutom UV-lampan) ut efter att frakt- och hanteringsavgiften om 79 kr har betalats via Paypal. Det går inte att byta till en annan modell av Whitestone Dome Glass vid reklamation. Du kan endast reklamera ditt skärmskydd och beställa ett ersättningskit en gång per produkt.

Reklamation av begagnade telefoner

Alla refurbished telefoner har genomgått grundlig granskning och har kvalitetstestats noga för att de ska fungera utan problem. Du har dock tryggheten att reklamationsrätten gäller i 12 månader från inköpsdatum även på begagnade telefoner. Anmäl din reklamation till vår kundtjänst via support@phonelife.se och märk med ditt ordernummer, så får du instruktioner om hur reklamationen hanteras och hur telefonen eventuellt ska returneras.

Garantin gäller ej:

- på fel som orsakats av fuktskada, fall-/stötskada eller annan användningsskada
- på sprucken skärm (som orsakats av anledningarna ovan)
- om den begagnade telefonen har reparerats av dig själv eller en tredje part utan att reparationen skriftligt har godkänts av oss i förväg. Även fel till följd av reparation som utförts av tredjepart täcks ej av garantin
- på telefoner som har blivit böjda efter använding (detta kan orsakas av att man sätter sig på sin telefon, har den i en tight bakficka, lutat sig mot objekt med telefonen mellan osv)


Vanliga frågor


Jag vill reklamera en vara, hur gör jag?

Vad tråkigt att varan behöver reklameras. Vi hjälper dig gärna med din reklamation! Instruktioner för hur du reklamerar en vara hittar du längst upp på denna sida.

Har ni mottagit min reklamation?

Ifall du behövde returnera din vara i ditt reklamationsärende och inväntar en återbetalning kommer du få ett bekräftelsemail via Klarna så snart vi har mottagit och hanterat reklamationen. Om du istället inväntar en ny leverans kommer du att motta en leveransbekäftelse på det nya utskicket istället, så snart din reklamation hanterats.

Hur länge kan jag reklamera min vara?

Reklamationsrätten och garantin på våra produkterna gäller i 12 månader från produktens avlämnande. Detta gäller endast om produkterna är felaktigt tillverkade eller inte fungerar som de är avsedda.

Har ni retursedlar för reklamationsärenden?

Ja, I vissa fall behöver den reklamerade varan returneras till oss. I dessa fall hjälper vi självklart till med en förbetald retursedel. Vi ber därför dig att aldrig returnera en produkt du önskar att reklamera innan du varit i kontakt med oss. PhoneLife har ingen möjlighet att ersätta returkostnaden i efterhand om du själv väljer att skicka reklamationen till oss.

Det saknas en vara i mitt paket, kan ni hjälpa mig?

Det låter inte rätt, kontakta vår kundtjänst direkt och informera oss om problemet. Vi hjälper dig vidare på en gång och ersätter dig med en ny vara.

Hur lång tid tar reklamationsprocessen?

Oftast kan vi hantera din reklamation omgående. Vi svarar så snart vi kan när du hör av dig till oss, vanligtvis inom några timmar under vanlig kontorstid och allra senast inom 24 timmar efter inskickat mail.
Om du behöver returnera din vara för reklamationsundersökning kan det dröja några extra dagar innan en ny vara är på väg till dig eller tills krediteringen har anmälts till Klarna.

Produkten motsvarar inte mina förväntningar, kan jag reklamera den?

Garantin gäller om produkterna är felaktigt tillverkade eller inte fungerar som de är avsedda. Om produkten inte motsvarar dina förväntningar gäller det istället ett ångerköp.
Det går däremot jättebra att ångra ditt köp. Du hittar alla returinstruktioner här.

Ta gärna hjälp av vår helpdesk nedan.
Visa alla frågor

Vi använder cookies för att du ska få en så bra upplevelse som möjligt.Läs mer