Retur & byte

Ångerrätt 30 dagar

Hos PhoneLife.se har du alltid 30 dagars returrätt, räknat från dagen du mottog varan. Du kan alltså helt utan anledning returnera din vara till oss och få dina pengar tillbaka. För att få returnera ditt köp måste dock produkten vara i oförändrat skick och förpackningar och etiketter måste vara oskadda, i samma skick som när du mottog produkten eller produkterna. Förpackningen till produkten måste även returneras för att returen ska kunna godkännas. Är varan inte i oförändrat skick har PhoneLife.se rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde från returbeloppet. PhoneLife.se erbjuder tyvärr inga förbetalda retursedlar för ångerköp, du som kund bestämmer själv hur din retur skickas och du ansvarar för att den når oss. 

Produkter och produktkategorier som av hygienskäl undantas från ångerrätten, om plomberingen är bruten:
- Alla typer av in ear-hörlurar (d.v.s. hörlurar som sätts inuti örat)
- Med ovan liknande eller jämförbara produkter  

Skicka din retur väl paketerad till:

PhoneLife AB
Kung Hans Väg 3
192 68 Sollentuna


För att vi ska kunna hantera din retur behöver vi ditt namn och ditt ordernummer. Vänligen skicka därför med en lapp med ditt namn och ordernummer i paketet. Vi meddelar dig via e-post när vi hanterat din retur. Du hittar ditt ordernummer i bekräftelsemailet du fick vid ditt köp.

Om du har valt fraktsätten Budbee Box eller DHL och väljer att ej hämta ut paketet i tid kommer det i retur till oss. 
Vi kommer i dessa fall debitera dig 29 kr för vårt arbete med hanteringen av varorna och de extra fraktavgifterna.
Vi rekommenderar därför att istället hämta ut ditt paket och returnera det till oss via Postnords frakttjänster. 


Nedan hittar du fraktsätten som vi rekommenderar dig att använda när du ska skicka din retur till oss. 

Vi rekommenderar att du skickar din retur med någon av Postnords frakttjänster. Det går bra att använda vanliga frimärken och skicka returen som ett vanligt brev. Detsamma gäller för Postnord portokoder, som du enkelt kan köpa online. Vill du skicka din retur spårbart passar Postnords tjänst Skicka hem. Läs mer om de olika fraktsätten fungerar och hur du går tillväga genom att klicka på länkarna. 

- Frimärken: https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-paket/brev
- Portokod: https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-paket/portokoder
- Skicka hem: https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-paket/skicka-hem


Återbetalning

Vi återbetalar dig via det betalsätt som du använde vid betalning så snart som din retur är hanterad. Om du inte har betalat din faktura kommer fakturan att makuleras så fort returen har hanterats. Hur lång tid det tar innan pengarna är återbetalda kan variera beroende på betalsätt.

Vid direktbetalning kan det dröja 1-5 bankdagar från att returen hanterats tills dess att återbetalningen har genomförts. 
Om du har valt fakturabetalning kan det dröja 1-5 bankdagar från att returen hanterats tills att Klarna tar bort eller korrigerar din faktura. Är fakturan redan betalad kommer det att dröja 1-5 bankdagar från att returen hanterats av oss innan du får tillbaka pengarna på kontot du valde att betala med.

Du kan i Klarna-appen eller på www.klarna.se markera produkten som returnerad, då pausar Klarna fakturan tills vi mottagit eller hanterat din retur - så slipper du betala den. Om du redan hunnit betala återbetalas pengarna av Klarna när vi hanterat returen. Du får ett bekräftelsemail på krediteringen av Klarna när vi hanterat returen. 
Har du frågor om din betalning ska du alltid kontakta Klarna här: https://www.klarna.com/se/kundservice/

Observera att det kan dröja upp till 14 dagar innan din retur hanteras efter att den har nått oss. Vanligtvis går det dock mycket snabbare än så. Om du inte har mottagit en bekräftelse på att vi hanterat din retur efter 14 dagar är du varmt välkommen att maila in till vår kundtjänst så hjälper vi dig vidare. 

I vissa fall kan din skickade retur hamna på vårt närmaste paketombud, men inga problem! Dessa hämtas ut kontinuerligt och kommer hanteras precis som vanligt.

Vid flera returnerade varor registreras en produkt i taget, detta gör att du får flera separata krediteringar samt bekräftelser. Oroa dig inte, alla returnerade varor kommer att hanteras.

Byte till annan vara

Är du inte nöjd med ditt köp eller blev det fel modell? Inga problem! Beställ först önskad produkt i butiken så skickas den så snart som möjligt. Du är varmt välkommen att kontakta kundtjänst ifall du behöver hjälp att hitta just det tillbehör du är ute efter. Du når oss på support@phonelife.se. Följ sedan instruktionerna ovan för att returnera din beställning.

 

 

Vanliga returfrågor: 

 

Har ni retursedlar?

Vi har tyvärr inga retursedlar för ångerköp, du bestämmer själv om du vill skicka din retur som vanligt brev eller som rekommenderat brev. Vi har valt att erbjuda gratis frakt istället för gratis retur, för att det gynnar de flesta.

Kan jag returnera flera beställningar i samma paket?

Ja, det går jättebra att returnera flera beställningar i samma returpaket. Skicka med en lapp med samtliga ordernummer för att underlätta returhanteringen för oss och för dig. 

Hur lång tid tar det innan jag får tillbaka mina pengar?

Vid direktbetalning kan det dröja 1-5 bankdagar från att returen hanterats tills dess att återbetalningen har genomförts. 
Om du har valt fakturabetalning kan det dröja 1-5 bankdagar från att returen hanterats tills att Klarna tar bort eller korrigerar din faktura. Är fakturan redan betalad kommer det att dröja 1-5 bankdagar från att returen hanterats av oss innan du får tillbaka pengarna på kontot du valde att betala med.

Får jag tillbaka pengarna för returfrakten? 

Nej, vi erbjuder tyvärr inte gratis retur. Du som kund ansvarar för att returen når oss, samt för returkostnaderna. 
Vi har valt att erbjuda gratis frakt istället för gratis retur, för att det gynnar de flesta.

Kan jag betala för endast varan jag behåller?

Har du betalat via faktura kan du i Klarna-appen eller på www.klarna.se markera produkten du skickar tillbaka som returnerad, då pausar Klarna fakturan tills vi mottagit din retur - så du inte behöver ligga ute med pengar för det du returnerar. Om du redan hunnit betala fakturan eller om du valt direktbetalning återbetalas pengarna av Klarna när vi fått in returen och hanterat den. Du får ett bekräftelsemail på krediteringen av Klarna när vi mottagit och hanterat din retur, oavsett betalsätt.

Hur går jag tillväga om jag vill göra ett byte?

Om du vill byta går det bra att lägga en ny beställning på önskad vara direkt på hemsidan, du får då en ny faktura på det nya köpet. Skicka sedan tillbaka varan som blev fel enligt de här instruktionerna: https://www.phonelife.se/retur-byte

Vad händer med min faktura vid en retur?

Om du har returnerat hela din beställning kommer fakturan att makuleras av Klarna så snart vi hanterat din retur. Om du endast skickat tillbaka delar av din beställning kommer Klarna istället korrigera din befintliga faktura till rätt belopp och meddela dig. 

Hur skickar jag min retur?

Du bestämmer själv om du vill skicka din retur som vanligt brev med frimärken eller som spårbart brev. Om du behöver hjälp med att frankera din retur kan ditt närmaste postombud hjälpa dig.
Du hittar ditt närmaste postombud här: https://www.postnord.se/vara-verktyg/hitta-servicestalle 

Hur mycket kostar en retur?

Hur mycket returen kostar beror på vikten på varan/varorna du vill returnera, samt på vilket sätt du väljer att skicka tillbaka din retur. 
Retur som vanligt brev med frimärken är billigare än en retur som rekommenderat brev. Information om portokostnaderna som Postnord hanterar hittar du på deras hemsida: https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/priser-och-villkor/portotabeller/brev-inrikes

Jag vill returnera mitt Budbee-paket, kan jag låta det ligga kvar i boxen? 

Vi rekommenderar alltid att hämta ut paketet ur boxen för att sedan returnera det med hjälp av Postnords frakttjänster. Vi tar ut en avgift på 29 kr för ej uthämtade Budbee-paket. Det kan även dröja ganska lång tid innan Budbee returnerar paketet till oss. 

Jag har returnerat flera produkter men endast fått en bekräftelse på att ni mottagit en?

Vid flera returnerade varor registreras en produkt i taget, detta gör att du får flera separata krediteringar samt bekräftelser. Oroa dig inte, alla returnerade varor kommer att hanteras.

Ta gärna hjälp av vår helpdesk nedan.
Visa alla frågor

Vi använder cookies för att du ska få en så bra upplevelse som möjligt.Läs mer